kérdezte: tothvera999 5 éve

Hogyan alakítsam a honlapot, ha több célcsoportot szeretnék elérni?

Egy induló kisvállalkozás szolgáltatásait szeretném népszerűsíteni az oldallal, és igazság szerint két különböző közönséget is el szeretnék érni vele. Az egyik a kisgyerekes szülők, a másik a negyvenes, kiégéstől szenvedő alkalmazotti réteg.

Úgy érzem, hogy ez a két réteg teljesen más címszavakra rezonál rá, máshol érhető el, még ha ugyanazt a szolgáltatást is veszi igénybe, máshonnan fog róla tudomást szerezni. Mi a megoldás arra az esetre, ha ugyanazt az információt más és más közönségnek szeretném "eladni". Például a kozmetikusi szalonban masszázs vehető igénybe. Szeretném azokat az anyukákat elérni, akik fáradtak, de nem tudják hova tenni a gyerekeiket, amíg pihennének (nekik gyerek megőrző szolgáltatással próbálkoznánk), míg túlhajszolt férfiakat inkább a sport, a stresszmentesítés felől közelítenénk meg. Tehát mind a két esetben masszázsról van szó, de teljesen más képekkel illusztrálnék az egyik esetben, mint a másikban.

Te hogy oldanád meg?

1 ember szerint jó kérdés

1 Válasz

  • Kocsis Kata Virág

    1 Kocsis Kata Virág Jó válaszadó mondta 5 éve


    Kedves Vera!

    Ez egy nagyon jó és fontos kérdés. Régen sokkal jellemzőbb volt egy termék vagy egy szolgáltatáscsoport egy adott cégre. Ma azonban inkább az a modell érvényesül, hogy az elért célközönségnek újabb és újabb termékeket találunk ki, rokon- vagy kevésbé rokon területeken is nyújtunk szolgáltatást, mert szinte nehezebb a célcsoportot elérni, és a bizalmat felépíteni, mint aztán eladni a terméket.

    Ez néha elég furcsa jelenségeket produkál, nemrégen botlottam bele egy építőipari cég honlapján abba, hogy informatikai szolgáltatásokat is kínáltak a fő profiljuk mellett. Természetesen ebben az esetben nem lehet olyan honlapot készíteni, ami hitelesen képviseli mind a két területet, ilyenkor teljesen egyértelmű, hogy két különböző domain-név, két honlap kell a kétféle üzletágnak (családi vállalkozásoknál is gyakori, hogy a férj és a feleség külön "üzletágat" képvisel az eredeti szakmájuk örökségeként).

    Egyre inkább az a trend erősödik, hogy több, különálló honlap jöjjön létre a különböző tevékenységek számára, de azért egy kisvállalkozás esetében nem bonyolítanám túl a dolgokat. Ha csak arról van szó, hogy többféle célcsoportot szeretnél lényegében ugyanazzal a szolgáltatással elérni, ez egyetlen, jól megtervezett honlappal is megoldható.

    Jó példa erre az osztrák hotelek gyakorlata, ahol külön csomagokat dolgoztak ki az üzletembereknek, a kisgyerekeseknek, a sí-vendégeknek és a nyári kirándulóknak. Minden megcélzott célcsoporthoz tartozik egy ún. landing-page, egy olyan oldal, ami pontosan az ő igényei szerint lett kialakítva, azokat a szolgáltatásokat, információkat összegzi, amire szükség van, és azon a vizuális nyelven, ami az adott célcsoportot vélhetően megfogja. Ez nem jelenti azt, hogy nincs a site-nak egy egységes vizuális megjelenése, de a fotók már specifikusak, az adott célcsoport számára vonzóak. Így például külön lehet hirdetéseket fogalmazni a különböző célcsoportoknak, és nem a címlapot, hanem az adott, csak nekik szóló landing page-et kell szerepeltetni a hirdetésben. Ez mérhetően hatékonyabb, mint az általános hirdetésszöveg, ami a címlapra mutat.

    Tartalomszervezésre jó példa az Országos Beszédjavító Intézet honlapja (http://www.beszedjavito.hu), ahol a szakembereket, a kamaszokat és a szülőket érintő tartalmakat már a címlapon elválasztják, és a navigáció során végig megmarad ez a szétválasztás. Vizuálisan már nem szabták különösebben az adott célcsoport nyelvére a site-ot.

    Egy építőipari cégnél, ahol az állványozás és a hőszigetelés kivitelezés a két alaptevékenység én így oldottam meg konkrétan ezt a kérdést: www.induserv.hu . Bár az állványozás elsősorban cégeknek szól, a hőszigetelés kivitelezés pedig magánszemélyeknek, nem tettem a megjelenésben különbséget, az "építőipari" jelleg érvényesült mind a két tevékenység megjelenítése során.


Új válasz